Загальне знеболення

Стоматологічне лікування має бути якісним, без болю та стресу. Найбільш ефективно це здійснюється за допомогою анестезіологічного супроводу.

Для проведення якісного лікування дорослим пацієнтам із супутніми захворюваннями, алергією, наявністю блювотного рефлексу, страху, неможливості підібрати ефективне місцеве знеболення, тривалим лікуванням,  великим об’ємом роботи тощо застосовується медикаментозна седація або загальне знеболення (наркоз). А лікування зубів у  дітей, що відмовляються співпрацювати із стоматологом, при великому об’ємі роботи та дітей з особливими потребами проводиться лише під наркозом. Для цього в центрі працює анестезіологічна команда – це кваліфіковані лікар та медична сестра. Їх завданням є підготовка та проведення медикаментозного сну, контроль за здоров’ям і життям пацієнта під час стоматологічного лікування, забезпечення  комфортних умов після наркозу. За плечима наших лікарів- анестезіологів та медсестер-анестезисток багаторічний досвід роботи в дитячих лікарнях Львова. В клініці існує новітня наркозно-дихальна апаратура, можливість моніторингу життєво важливих функцій, наявні сучасні ліки для проведення медикаментозного сну і ліквідації невідкладних станів.

Враховуючи 16 річний досвід роботи наших анестезіологів у стоматології, створена Українська асоціація седації та анестезії в стоматології.

Володимир Пайкуш

Кандидат медичних наук, лікар-анестезіолог вищої категорії, керівник анестезіологічного підрозділу клініки «ММ». Почесний президент Української асоціації седаціі та анестезії в стоматології.

Наталія Андрієвська

Лікар-анестезіолог дитячий - вища категорія. Лікар-анестезіолог - друга категорія.

Андрій Білоус

Лікар-анестезіолог дитячий першої категорії. Лікар-анестезіолог анестезіологічного підрозділу клініки ММ. Віце-президент Української Асоціації Седації та Анестезії в стоматології (УАСАС), Член International Federation of Dental Anesthesiology Societies (IFDAS).

Зоряна Іванюк

Лікар-анестезіолог дитячий першої категорії. Член Української Асоціації Седації та Анестезії в стоматології (УАСАС) та International Federation of Dental Anesthesiology Societies (IFDAS).

Володимир Сірий

Лікар-анестезіолог анестезіологічного підрозділу клініки «ММ». Член асоціації седації та анестезії в стоматології.

Марія Скочипець

Асистент анестезіолога

Марія Всяка

Асистент анестезіолога

Медикаментозний сон – узагальнене поняття, коли сон в людини досягається введенням ліків. Існує умовний поділ медикаментозного сну на легку, помірну та глибоку седацію (заспокоєння) і загальне знеболення (наркоз). Загалом у дітей застосовується наркоз, а у дорослих – глибока седація (синоніми: анальгоседація, потенційоване знечулення, процедурна або контрольована седація, тощо). Мета – припинення надходження неприємних психічних та больових подразників до свідомості пацієнта з можливістю виконання запланованого лікування.

Загальне знеболення (наркоз) полягає у введенні медикаментів зі снодійною, знеболюючою та, при потребі, міорелаксуючою дією. При тривалому лікуванні проводиться інтубація трахеї з використанням наркозно-дихального апарату. Дитина нічого не буде відчувати і пам’ятати. За безпеку пацієнта під час наркозу відповідає досвідчений лікар-анестезіолог, що слідкує за загальним станом дитини з моніторингом життєво важливих функцій організму.

Стоматологічне лікування дорослих пацієнтів під анальгоседацією відчувається як приємний сон і не залишає ніяких спогадів та неприємних відчуттів. Збережені всі рефлекси та словесний контакт пацієнта з лікарем. Протипоказань є надзвичайно мало. Постійний апаратний та клінічний моніторинг лікарем-анестезіологом дозволяє вчасно попередити розвиток ускладнень. Медикаменти, що застосовуються в нашій клініці, є найвищої якості – їх дія закінчується за короткий термін після наркозу. Тому пацієнти швидко прокидаються, самостійно покидають кабінет стоматолога і безпечно можуть повернутись додому.

Рекомендації щодо пиття, годування, вживання ліків, транспортування після наркозу або анальгоседації пацієнт та супроводжуюча його особа отримують від анестезіолога та стоматолога. Додому слід добиратись легковою машиною під наглядом супроводжуючої особи на задньому сидінні автомобіля. Протягом 24 годин забороняється керувати транспортним засобом та підписувати юридичні документи.

Перед лікуванням під седацією або наркозом не можна їсти та пити протягом 4 годин (малим дітям можна пити просту воду за 2 години) з метою запобігання попадання їжі в дихальні шляхи. Укриття цього факту може спричинити ускладнення, що загрожують життю пацієнта. Якщо пацієнт постійно вживає ліки, тоді їх прийом у день лікування треба заздалегідь узгодити з анестезіологом. У разі необхідності їх вживання – запивати невеликою кількістю води. Стоматологічне лікування під наркозом або седацією треба відкласти у випадку появи гострої інфекції, що протікає з гарячкою, кашлем, нежиттю, проносом та висипанням в області рота. Контактні лінзи, окуляри, каблучки, ланцюжки необхідно зняти. Потрібно одягнути футболку чи сорочку з короткими рукавами.

Напередодні анестезіолог проведе консультацію з метою виявлення особливостей загального стану пацієнта, щоб правильно підібрати ліки для проведення наркозу або седації. Стандартно для безпечного проведення наркозу у дітей призначаються обстеження: загальний аналіз крові з формулою та електрокардіограма (ЕКГ) або Ехо-КГ (УЗД серця). Якщо в дитини є загальний аналіз крові за останні 3 місяці і не було проблем із здоров’ям, допускається повторний загальний аналіз крові не проводити. При наявності нормальної ЕКГ або Ехо-КГ і відсутності серйозних змін здоров’я після їх проведення  – також дане обстеження можна не проводити.

Дорослим перед анальгоседацією призначаються такі обстеження: загальний аналіз крові з формулою, коагулограма, цукор крові та електрокардіограма (ЕКГ) або Ехо-КГ (УЗД серця). При потребі додатково проводиться біохімічне обстеження крові з метою виявлення захворювань нирок, печінки тощо. При тривалому стоматологічному лікуванні, повторному проведенні анальгоседації і відсутності змін здоров’я після їх проведення згаданих обстежень можна не проводити.

У дітей і дорослих із супутніми захворюваннями та пацієнтів з особливими потребами проведення обстежень перед наркозом додатково узгоджується з лікарем-анестезіологом.

При лікуванні під загальним знеболенням (наркозом) не використовують  місцеві анестетики, відповідно немає необхідності проводити алергопроби. Пробу на медикаменти під час наркозу не проводять в цілому світі. Окрім того, чутливість та інформативність сучасних проб на наявність алергії до ліків викликає багато зауважень науковців. На початку наркозу стандартно вводяться протиалергічні препарати. Медикаменти для седації та наркозу, що наявні в центрі, є якісними, сучасними та безпечними для дітей і дорослих, з ними працюють  у цілому світі.

Ризик виникнення ускладнень від наркозу, зокрема проявів алергії, є меншим, ніж ймовірність дорожньо-транспортної пригоди. Використання якісних препаратів, сучасні методики проведення наркозу, моніторинг життєво важливих функцій організму, досвід анестезіологів зводить ризик виникнення ускладнень до мінімуму. Наркоз або анальгоседація є менш шкідливі, ніж неліковані зуби, які є хронічним джерелом інфекції.

Не існує абсолютно безпечного методу знеболення. Постійний нагляд, електронний моніторинг роботи серця та дихання, методика проведення наркозу, що відповідає міжнародним стандартам, висока якість апаратури та ліків, кваліфікація та досвід лікарів-анестезіологів дозволяють знизити ризик виникнення ускладнення до мінімуму.

У пацієнтів із вадами серця, при наявності серйозних запальних змін у зубах, великої кількості видалень зубів додатково застосовується антибіотик із метою уникнення попадання мікроорганізмів до кровообігу.

До побічних дій, що спостерігаються досить рідко, належать: нудота, блювання, охриплість, кашель, сонливість, запаморочення, підвищення температури. Медичний персонал приділить максимум уваги для профілактики, а при виникненні цих небажаних симптомів – їх  ліквідації.